Alfabetiseringsproject in de wijk Martisand

Met Mevrouw Marie-France Joachim, verantwoordelijke voor de sectie ‘Volkswijken’, gaan we in de wijk Martisand in Port-au-Prince naar het schooltje waar een alfabetiseringsproject loopt. We worden er opgewacht door cursisten (onder wie 1 man!) en ‘animatrices’ (lesgeefsters) van de cursus. De cursus gaat uit van een vrouwenorganisatie omdat er blijkbaar vooral bij vrouwen nood is aan zo’n cursus. Mannen worden echter ook toegelaten.

De basiscursus duurt 6 maanden en is zeer intensief: 2 uur per dag gedurende 5 dagen per week. Daarna zou er een mogelijkheid zijn voor een post-alfabetiseringscursus gedurende 2 maanden. Hiervoor bestaat echter geen programma. Aan het eind behalen de cursisten een lees-en schrijfniveau van 2e-3e leerjaar.

De cursus is gratis. De schoolbenodigdheden moet elke cursist zelf betalen. Er zijn in de wijk 10 groepjes van 20 cursisten. Elke groep heeft 1 lesgeefster. Gemiddeld zitten in elke groep 15 vrouwen en 5 mannen. Voor de hele wijk is er 1 coördinatrice.

Op de vraag naar de motivering voor het volgen van de cursus krijgen we verschillende antwoorden: ik wil zelf de bijbel kunnen lezen – ik wil niet meer bedrogen worden als ik ga gokken – ik wil officiële papieren zelf kunnen lezen en invullen – ik wil niet langer een kruisje hebben op mijn identiteitskaart – ik wil de teksten in de kerk zelf kunnen volgen – ik wil mijn kinderen die naar school gaan, kunnen helpen – mijn schoolgaande kinderen zijn een extra stimulans.

Het basisboekje dat gevolgd wordt is ‘Kat chemen konnen’ (4 wegen om te kennen). Die vier wegen zijn: Chemen konnen nimewo 1 se koute (luisteren), Chemen konnen nimewo 2 se pale (spreken), Chemen konnen nimewo 3 se li (lezen) en Chemen konnen nimewo 4 se ekri (schrijven).

Elke les begint met het zingen van een liedje: “Alfabetisering heeft geen leraar, alfabetisering heeft geen leerlingen, we leren van elkaar”. Als een cursus afgerond is, worden een aantal activiteiten georganiseerd om de groep bij elkaar te houden. Als een nieuwe cursus start, gaat men in de wijk rond met een megafoon tijdens de markt. De inschrijvingen gebeuren in de school.

De cursus kan enkel doorgaan als er subsidies zijn. Deze zijn nog niet toegezegd voor een volgende cursus. Indien er geen subsidies komen, volgt opschorting van de cursus. Er was een partnerschap tussen de Haïtiaanse staat en de Nederlandse organisatie CORDAID. De Nederlandse organisatie betaalt het salarisje van de leerkrachten op voorwaarde dat de Haïtiaanse staat zelf een inbreng doet. Er kwam een akkoord dat de staat voor het nodige materiaal zou zorgen. Dit kwam echter veel te laat zodat de cursus met veel vertraging kon beginnen. De subsidies uit het buitenland betreffen enkel de basiscursus. Voor een post-alfabetiseringsproject is geen buitenlands geld beschikbaar.

Lieve
1 december 2001