Over Jean-Bernard, Joachim en andere BH's

We schrijven 29 februari 2008. Op de vorige schrikkeldag, nu net vier jaar geleden vertrok Jean-Bertrand Aristide uit Haïti. Uit vrije wil, of werd hij ontvoerd? De geschiedenis zal het ons leren. In elk geval een naam die in België enige bekendheid geniet. Je zou zelfs van een BH kunnen spreken, een bekende Haïtiaan. François Duvalier, alias Papa Doc, is er ook één. Hoe kan het ook anders, één van de wreedste dictatoren uit de geschiedenis! Zo ook zijn zoon, Jean-Claude, alias Baby Doc. En – niet te vergeten – voetballegende Manu Sanon, die tijdens het wereldkampioenschap van 1974 twee keer scoorde, tegen Italië én tegen Argenitinië…

Daar is nu een andere BH bijgekomen. Joachim. U hebt hem toch ook gezien, op tv, in uw krant, in een reclamefolder bij uw weekblad, of op de cover van het aan hem gewijde boek? Misschien hebt u hem zelfs in levende lijve aan het werk gezien tijdens één van de talrijke activiteit in het kader van de vastencampagne van Broederlijk Delen. Ik had in elk geval de indruk dat zijn beeltenis zowat heel Vlaanderen is rondgegaan. Via deze sympathieke boer uit het Haïtiaanse dorpje Cap Rouge is Haïti de voorbije weken en maanden bij ons ook eens op andere manier in beeld gekomen. Het resultaat van een goed uitgekiende, professioneel opgezette campagne. Prima werk.

Eén bedenking moet ons daarbij van het hart. Als Haïti, via Joachim, het televisiejournaal en andere media heeft gehaald, dan is dat omdat journalisten, in het kader van die professioneel opgezette campagne, naar Haïti werden uitgenodigd en daar van hot naar her werden rondgereden. Zo gaat dat tegenwoordig in ons commerciële medialandschap. Als je de journalisten niet zelf op sleeptouw neemt, is de kans klein dat je je ei in het journaal gelegd krijgt. Ook de openbare omroep speelt dat spelletje mee. Al vaker hebben we daar te horen gekregen: jammer, Haïti staat niet op deze of gene lijst, daarvoor krijgen we geen subsidies, dus wordt er geen ploeg uitgezonden… Zouden de heren politici, toen ze de beslissing namen het medialandschap te commercialiseren, aan al die verreikende gevolgen hebben gedacht? De vraag stellen, is ze beantwoorden…

René Smeets
1 maart 2008

Meer artikels uit deze Lambi