Covid-19 hertekent relaties tussen partnerorganisaties

Geert Van Iseghem

Hoe wendbaar is een 4de pijler organisatie? Hoe creatief kun je met een klein budget omgaan? Hoe overleef je samen met je partnerorganisatie een crisis ? En hoe verzeker je je toekomst als fondsenwerving er helemaal anders gaat uitziet? We luisterden naar het relaas van Geert Van Iseghem, voorzitter van vzw Benefiet Haïti. Meer dergelijke verhalen zijn binnenkort te lezen op de site van 4depijler.be

Hoe hebben jullie zich aangepast aan nieuwe noden van jullie partnerorganisaties?

Onze Haïtiaanse contacten zijn midden maart samen met ons in lockdown gegaan, toen er daar nog bijna geen besmettingen waren. We hebben hun het patroon om mondmaskers te maken doorgestuurd en ze zijn naarstig aan het werk gegaan zodat alle kinderen en ouders relatief vlug eigen mondmaskers gekregen hebben. Al snel werd duidelijk dat naast het grote gevaar van COVID-19 er hongersnood dreigde. Dankzij de medewerking van onze lokale coördinatoren hebben we maandelijks een voedselbedeling georganiseerd. Tijdens de laatste bedeling hebben we extra aandacht besteed aan hygiëne. Alle gezinnen hebben een ‘bokit’ ontvangen. Dit is een emmer, die extra voorzien werd van een kraantje en een deksel. Zo kunnen de handen regelmatig gewassen worden met proper water.

Hoe hebben jullie zich aangepast hier in België?

Wij bestaan 10 jaar en hadden dit najaar graag een verjaardagsconcert georganiseerd. Jammer genoeg moeten we die plannen voor onbepaalde tijd opbergen. Om onze organisatie wat extra aandacht te geven hebben we een inzamelactie voor speelgoed en schoolgerief op poten gezet. Deze goederen sturen we dit najaar op per container. Dankzij het noodfonds van de gemeente en enkele gulle schenkers hebben we extra middelen ontvangen, mogelijks heeft het extra fiscaal voordeel tot 60% hierbij een duwtje in de rug gegeven. Door de wijziging van het concept van “Music for Life” moeten we ook bij de fondsenwerving van het jaareinde creatief zijn. We hopen met een wafelverkoop vooral de lokale schenkers te kunnen aanspreken. Door het opzetten van een huis-aan-huis levering denken we onverwachte corona-pieken te slim af te zijn.

Hoe is de communicatie met je partnerorganisatie veranderd?

Normaliter reizen we een tot twee keer per jaar naar Haïti. Door politieke onrust en corona zijn we nu al anderhalf jaar niet meer ter plaatse geweest. Dit wil zeggen dat we heel fel moeten vertrouwen op onze lokale vertegenwoordigers als we willen dat onze werking wordt verder gezet. Zo goed als dagelijks hebben we contact met elkaar. We zijn erin geslaagd om de voorbije maanden een kindergarten, kleuteropvang voor kwetsbare kinderen tussen 3 en 6 jaar te openen in Carrefour. Deze kinderen kunnen dan binnen een paar jaar goed voorbereid doorstromen naar de lagere school die we reeds ondersteunen. Dit was enkel mogelijk door de goede samenwerking van de voorbije jaren en dankzij veel telefoongesprekken en berichten via de kanalen van sociale media.

Hoe is de communicatie hier in België veranderd?

Tijdens de lockdown hebben we niet vergaderd en ook weinig gecommuniceerd naar buiten toe. Sinds juni hebben we de draad weer opgepikt en dankzij de positieve houding van onze Haïtiaanse contacten hebben we vanaf augustus weer héél veel nieuws om te verspreiden.

Heb je iets geleerd uit deze Coronacrisis dat je zal veranderen op lange termijn?

Ja, we hebben geleerd om ook in moeilijke omstandigheden bovenal positief te blijven en nóg meer vertrouwen te hebben in onze lokale vertegenwoordigers. Noodgedwongen moesten we hun meer autonomie geven. Dankzij een degelijk gebruik van de nieuwe media slagen we erin om bewijstukken op te vragen en op de hoogte te blijven van de voortgang van onze projecten. We krijgen vlot foto’s en antwoorden op onze vragen. Het is als het ware een beloning voor de inspanningen van de voorbije jaren.