In De Standaard van maandag 2 mei 2005 verschijnt het bericht dat ex-premier Yvon Neptune tijdens het weekend naar de Dominicaanse Republiek werd overgebracht omdat zijn artsen vrezen dat hij snel zal sterven indien hij niet begint te eten. Andere bronnen melden evenwel dat Neptune zich zou hebben verzet tegen deze overbrenging.
De voormalige premier onder Aristide werd in juni 2004 gevangen gevangengezet omdat hij ervan verdacht wordt in februari 2004 het bevel te hebben gegeven te schieten op tegenstanders van Aristide in Saint-Marc. Hij was een eerste hongerstaking begonnen in februari 2005; daarna heeft hij een tweede keer geweigerd te eten vanaf 20 april. Nu zou hij zelfs niet meer willen drinken, waardoor zijn gezondheidstoestand achteruitgaat.